Celestijnse Belofte

De roman de celestijnse belofte beschrijft de zoektocht naar een manuscript dat diep in het regenwoud van Peru ligt te wachten op ontdekking. Onmiskenbaar bevat het manuscript een schat aan wijsheid, maar er zijn mensen die verspreiding van deze kennis willen tegenhouden. De hoofdpersoon wordt in zijn zoektocht dan ook tegengewerkt door vertegenwoordigers van het gezag, die afbrokkeling van hun macht vrezen wanneer de inzichten uit het geschrift zouden worden ontsluierd. Ondanks het steeds weer dreigende gevaar wordt de tocht voortgezet en geeft het manuscript zijn uitzonderlijke geheimen een voor een prijs - aan de hoofdpersoon, maar ook aan de lezer.
De celestijnse belofte geeft inzicht in de onschatbare waarde van het toeval en in de cruciale veranderingen die de mensheid te wachten staan. Auteur James Redfield geeft blijk van groot psychologisch inzicht en verbindt dat op unieke wijze met de eeuwenoude mystieke traditie. Zo ontsluiert de roman de celestijnse belofte de ideeën die op dit moment de wereld in verandering brengen.
Het is een betoverende avonturenroman waarin de lezer met eeuwenoude wijsheid en spirituele ervaringen op een herkenbare en persoonlijke manier in contact wordt gebracht.
Eerste inzicht: De Kritische Massa
Er vind in de menselijke samenleving een nieuw spiritueel ontwaken plaats, een ontwaken dat wordt teweeggebracht door een doorslaggevende hoeveelheid individuen die hun leven ervaren als een spirituele ontplooiing, een ontwikkelingsreis waarin we worden geleid door geheimzinnige toevalligheden.
Het eerste Inzicht is het Inzicht van het ontwaken, en het richt zich op de geheimzinnige toevalligheden die zich in ieders leven voordoen. Natuurlijk hebben we, eeuwenlang, dergelijke voorvallen afgedaan als louter toeval en bijgevolg hechten we er geen betekenis aan. Maar wanneer we onze gedachtewereld ervoor openstellen, beginnen we verschijnselen te ervaren die we niet van ons af kunnen zetten en niet terzijde kunnen schuiven.
Waarom bijvoorbeeld worden we op een ochtend wakker en denken we aan een oude vriend, terwijl we later op de dag juist van die persoon een telefoontje krijgen. Waarom leidt een toevallige ontmoeting met precies de juiste persoon op precies het juiste moment vaak tot een grote vooruitgang in onze carrière, onze relaties, tot een groter bewustzijn van onze innerlijke gaven?
De Zwitserse psycholoog Carl Jung noemde dit verschijnsel synchroniciteit, het waarnemen van betekenisvolle toevalligheden in het leven, en we kunnen niet bij deze voorvallen stilstaan en ze overdenken zonder er een direct bewijs in te gaan zien van een goddelijke kracht die bij ons leven betrokken is.
We bevinden ons niet slechts per ongeluk in dit bestaan, waarbij we een zinloos toneelspel zouden opvoeren.
Ons leven heeft een bedoeling. We schijnen te worden geleid door een mysterieuze voorzienigheid.
Een dergelijke synchroniciteit valt achteraf gezien gemakkelijk te ontdekken, wanneer we terugkijken op de noodlottige wendingen in ons verleden: de ervaringen in het gezin waardoor we gevormd werden, de mensen die onze vroegste interesses en opleidingskeuze hebben beïnvloed, de splitsingen in de wegen die hebben geleid tot waar we ons vandaag bevinden. Het is veel moeilijker om dit bewustzijn volledig werkzaam te laten blijven in het heden. Wie zullen we vandaag ontmoeten? Welke informatie komt er wellicht aan die onze levensrichting zal verleggen?
We willen onmiddellijk meer van het proces begrijpen, meer weten vanwaar deze geheimzinnige toevalligheden ons heen voeren. We vragen ons zelf wel af: zijn ze wel echt, is onze waarneming van synchroniciteit werkelijk van belang? Het zijn vragen die ons direct bij het Tweede Inzicht brengen.
Derde inzicht: Het langere nu
Dit ontwaken staat voor het scheppen van een nieuw, vollediger wereldbeeld, dat een vijfhonderd jaar oude preoccupatie (de gedachten bezighouden of zorgelijk in beslag nemen)met wereldse zaken en comfort vervangt. Hoewel de ontwikkelingen van de technologie een belangrijke stap was, ons ontwaken voor de toevalligheden in het leven stelt ons open voor de ware bedoeling van het menselijk leven op deze planeet en de ware aard van ons universum.
Het Tweede Inzicht treedt op wanneer we het historische belang van ons ontwaken inzien. We zien dan dat we eeuwenlang in een slaaptoestand van wereldse gerechtigheid verkeerden, en dat het gewaarworden van “Celestijnse momenten” betekent dat we ontwaken uit een preoccupatie met materiële zekerheid en comfort.
De Europese Renaissance begon toen we het vertrouwen verloren in het vermogen van de middeleeuwse geestelijkheid om onze spirituele werkelijkheid te beschrijven. We schiepen een situatie waarin de wetenschap het mandaat kreeg de wereld om ons heen te onderzoeken en onze spirituele aard te ontdekken. Tot voor kort richtten wetenschappers zich enkel en alleen op het ontdekken van de krachten die geacht werden onze wereld te bepalen.
Maar het verlies aan duidelijkheid dat werd teweeggebracht door de val van de geestelijkheid schiep een diepe existentiële onzekerheid. Wat was de werkelijke bedoeling van het menselijke leven? We verzachtten ons gevoel van onzekerheid door ons voornamelijk bezig te houden met een ander doel: materiële vooruitgang.
We besloten ons maar in die Aarde van ons te schikken en onze omstandigheden op het fysieke vlak te verbeteren- tenminste totdat we onze ware spirituele toestand zouden leren kennen.
Tijdens de Industriële Revolutie gingen we er technologisch zeer op vooruit, hetgeen het idee van wat “vooruitgang” was opnieuw bevestigde. Onze behoefte aan spirituele kennis ging haast verloren.
Terwijl we ons voornamelijk bezighielden met onze wereldlijke aangelegenheden, aanvaardden we de illusie dat we in een rationeel en voorspelbaar universum leefden, waarin toevallige gebeurtenissen geen betekenis hadden.
In de laatste decennia van onze eeuw begon, onder leiding van de wetenschap zelf, dit van een spiritueel mysterie verstoken wereldbeeld uiteen te vallen. We begrijpen het Tweede Inzicht als we een historische impuls, die leidde tot een nieuwe, mysterieuzere, spirituelere kijk op het leven, onderkennen.